Popierają nas

Samorządy:

Społeczności:

107 mld zł zostanie przeznaczonych na Program Budowy Dróg Krajowych w latach 2014-23

źródło: Agencja Gazeta 107 mld zł zostanie przeznaczonych na Program Budowy Dróg Krajowych w latach 2014-23źródło: Agencja Gazeta

śr., 26/08/2015 - 14:26

- 107 mld zł zostanie przeznaczonych na Program Budowy Dróg Krajowych w latach 2014-23 - powiedziała w środę premier Ewa Kopacz. Rząd chwali się, że w tym okresie wybudowane zostanie 3,9 tys. km autostrad i dróg ekspresowych, w tym 57 obwodnic.

Najważniejszą informacją jest potwierdzenie budowy obwodnic 57 miast. - Wszystkie te inwestycje mają zapewnione finansowanie - powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. Dodała, że celem programu jest domknięcie siecią dróg obejmującą cały kraj, która połączy zarówno duże miasta, jak i wszystkie regiony kraju.

- Główny cel programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025 r.) to dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, by czas przejazdu między nimi skrócił się o minimum 15 proc. - poinformowała premier Ewa Kopacz na briefingu w Opolu.

Skąd pieniądze? Z budżetu i funduszy UE...

W nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Ale rząd szuka też dodatkowych funduszy na finansowanie projektów drogowych w systemie komercyjnym - obecnie w krajowym programie są trzy projekty, które będą realizowane przy udziale kapitału prywatnego.

Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-23 MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także prace związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego. - Im więcej budujemy dróg, tym więcej pieniędzy potrzeba na utrzymanie ich przejezdności, niezależnie od pory roku, a także utrzymanie ich w należytym stanie technicznym - tłumaczy Wasiak.

Oprócz tego rząd przeznaczy prawie 5 mld zł na modernizację odcinków dróg, które ze względu na zły stan są szczególnie niebezpieczne. - Zidentyfikowaliśmy na dzisiaj ponad 1100 miejsc przeznaczonych do takich mikroinwestycji. Tam, gdzie nie ma w szybkiej perspektywie modernizacji całej drogi, chcemy szybko wziąć się do poprawy tych punktów - mówi minister infrastruktury.

Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-15. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Gdzie pojedziemy szybciej?

W planie znalazły się m.in. budowa autostrady A1 na odcinku Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 z Warszawy do Mińska Mazowieckiego. Inne projekty to m.in. budowa drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław -Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy.

Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

W środę GDDKiA podpisała umowę z firmą Strabag na budowę 15-kilometrowego odcinka autostrady A1 między węzłem Woźniki a Pyrzowice (śląska część A1 została podzielony na cztery odcinki). Wartość umowy to 495,5 mln zł netto, a okres realizacji wynosi 30 miesięcy, co oznacza, że nowy odcinek A1 ma być gotowy pod koniec 2018 roku.

Read more: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,18632030,rzad-oglosil-program-budowy-drog-za-107-mld-zl-wasiak-wybujemy.html#ixzz3jvYDVzqP